RESTAURATIE JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961 deel 15 Onder de motorkap

In nummer 204 gaan wij verder met het 15e deel van deze oldtimer restauratie. Een schitterende klassieker Jaguar E-type.

In K&T 202 stond de ‘elektra’. Nadat de motor geplaatst was, kwam eerst de bedrading aan de beurt en vervolgens konden onder de motorkap alle losse ‘attributen’ gemonteerd worden. Het onderwerp van deze editie. Na afloop van deze klus was het aardig vol geworden onder de motorkap; dit in figuurlijke zin, want om overal goed bij te kunnen, zat de motorkap er in werkelijkheid nog niet op.


 

1 Een E-type is standaard gemaakt voor rechts- en linksgestuurd; aan de kant waar het stuur- en het remhuis niet komen, zitten er verzinkte afdekplaatjes op het schutboard. Op de foto is het gat te zien waar de ruitenwisserunit in valt. Daarnaast twee aansluitingen voor de kachelslangen.

2 Hier is de ruitenwisserunit gemonteerd, alsmede een deel van het gasstangenstelsel dat vanaf het gaspedaal naar de carburateurs loopt.

3 Het remsysteem van de vroege E-types is een heel apart balgsysteem; erg mooi om te zien, maar ook complex. We hadden er gelukkig twee, zodat ik er een uit elkaar kon halen en de ander nog als voorbeeld had, want ze zitten best wel ingewikkeld  in elkaar.

4 Het pedaalhuis is een complex stelsel van stangen en draaiarmen. Er zijn 2 remcilinders (voor + achter gescheiden), die met een balans-arm op de ‘hoofd arm’ zitten. Ook hier weer een set in elkaar gelaten als voorbeeld.

5 Op deze foto de details van het stelsel; er zitten overal (nieuwe witte) plastic busjes op de draaipunten.

6 Toen het pedaalhuis in elkaar zat, was het tijd om de twee remcilinders en de koppelingscilinder te monteren.

 

Wilt u meer lezen van dit artikel dan kunt u hieronder op de link klikken naar deze oldtimer JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961. Deze klassieke JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961 kwam uitgebreid aan bod in een aantal nummers van Klassiek en Techniek. Wilt u meer artikelen lezen van deze klassieker JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961? Als u abonnee wordt krijgt u automatisch toegang tot het Klassiek en Techniek online archief, waar nog veel meer artikelen staan zoals deze. 

KLIK >>  HIER << OM HET ARTIKEL GRATIS ALS PDF TE DOWNLOADEN

Wilt u abonnee worden van Klassiek en Techniek, klikt u dan op deze link https://www.klassiek-techniek.nl/winkel/abonneren/abonneer

This is Sliced Diazo Plone Theme